על הסתירה הפנימית בעולם הנתונים

מצגות ניתוח נתונים ודאטה ויזואלית

כל עסק, גדול כקטן, מבין את החשיבות של קבלת החלטות מושכלות, במיוחד כאלו שמסתמכות על נתונים. אני נתקלת בצורך כזה במיוחד כאשר אני עובדת עם לקוחות שעוסקים ביזמות עסקית. אלה הם יזמים שמבקשים להציג נתונים בפני משקיעים או שותפים פוטנציאליים, הנדרשים לקבל החלטות מהירות על סמך הנתונים שהוצגו בפניהם. כאשר אני עובדת איתם, אם זה לבניית מצגת למשקיעים או מצגות דיווח לדירקטוריונים אני רואה את הקושי של המעבר מהידע האישי שלהם להצגת המידע הזה בפני אנשים אחרים, שנדרשים לקבל החלטות מהירות עפ"י הנתונים שמוצגים בפניהם.
מידע נוסף על ניתוח נתונים ובינה עסקית ניתן לקרוא במאמר זה, וכן כאן.

אנשים שונים מקבלים החלטות בצורות שונות, אך כאשר מדובר בהחלטות עסקיות קשה יותר להחליט כשלא ידועים כל הנתונים. קשה באותה מידה לקבל החלטה כשקיימים נתונים, אך אפשר לתת להם פרשנויות שונות.

נתונים זקוקים להקשר!

לכאורה, קיימת סתירה בין "נתונים" ו"פרשנות".

לכולנו ידוע שהמשפט 1+1=2 תמיד נכון, המשפט הוא נכון ותמיד יהיה נכון, אבל יש הבדל בין מספר לבין נתון. למספר "1" יש פרשנות אחת בלבד אבל נתון איננו רק מספר. לנתון הבודד "1" בפני עצמו אין משמעות מלבד היותו מספר ולכן הוא מספר ולא נתון. לעומת זאת, כשהנתונים מובאים בתוך משפט, בתוך הֶקשר מסוים, הם כבר מספרים לנו סיפור. ניתן לקבל מהם תובנות, לקבל החלטות וליצור תכניות פעולה. לו הם היו בתוך הֶקשר אחר, התובנות היו שונות.

נתייחס לרגע לנתונים מזווית אחרת:

  • הֶקשר של מילים: למילה הבודדת "אני" יכולות להיות פרשנויות רבות. מהרגע שנצרף לה מילה נוספת "אני רוצה" ההקשר ברור הרבה יותר אך עדיין יש מקום לפרשנויות רבות. כאשר אבנה משפט "אני רוצה לאכול" המשמעות ברורה לחלוטין. כאן ניתן להבין איזה החלטות צריך לקבל: מה אני רוצה לאכול, מתי אני רוצה לאכול וכך הלאה.
  • הֶקשר של מספרים: אותו ההיגיון פועל גם לגבי נתונים מספריים. איזו משמעות יש למספר "3,185,996,155"? זהו מספר גדול ואין עוררין על כך. נבדוק לאיזה מסקנות נגיע אם נתייחס אליו כאל נתון. נתייחס למספר כפי שהתייחסנו למילה "אני", נתחיל ליצור עבורו הקשרים ונצרף אליו מילים נוספות: "3,185,996,155 משתמשי אינטרנט היו בשנת 2015". כעת צירוף המילים ברור יותר. עם זאת נותרו עדיין כמה שאלות בסיסיות כגון האם הנתון הזה גדול או קטן? כדי לחדד זאת נוסיף עוד צירוף מילים וניצור משפט: "בשנת 2015 היו 3,185,996,155 משתמשי אינטרנט, מתוך כלל האוכלוסייה בעולם שמנתה 7,336,435,000". כעת יש לנו כבר סיפור, כאן כבר ניתן לקבל תובנות.

אם אנחנו משווקים באינטרנט נגלה שיותר ממחצית אוכלוסיית העולם היא לא קהל מטרה עבורנו. לעומת זאת אם אנחנו עוסקים בפיתוח תשתיות נגלה שיותר ממחצית אוכלוסיית העולם היא קהל מטרה מצוין עבורנו. נתון שקודם היה סתם "מספר גדול" הפך עבורנו משמעותי מאוד בהקשר לתוכניות שיווק עתידיות.

להמשך קריאה

המאמר התפרסם באנגלית באתר PRESENTATION GURU. לקריאה

שלחו לנו וואטסאפ
דילוג לתוכן